שאלות ותשובות על
התנהגות, התפתחות ולמידה
עם נחמי זלצברג

מאבחנת ומטפלת בילדים עם קשיי התנהגות ולמידה
דרך אימון מוחי במשחק חוויתי

כאן כדי לענות לך תשובות לשאלות
בנושא ילדים, התפתחות והמוח שבינהם 🙂

כל השאלות שלכן על התפתחות, התנהגות ולמידה

הבת שלי בת 6, מתקשה מאוד בזכירת האותיות וכנ"ל מספרים (כל הזמן מתרגמת לעצמה אותיות/ מספרים) ע"י אמירת הסדר בע"פ עד למספר/האות המבוקשת. לפעמים גם שם נתקעת ולא זוכרת. (גם צבעים וצורות סחטו הרבה כוחות עד שנקלט והיום ברור שיודעת אבל לפעמים צריכה לחשוב דקה לפני מתן תשובה על צורה שהרבה זמן לא השתמשה בשמה) שיננתי איתה אין ספור פעמים את האותיות והמספרים ושום דבר לא האמת מקדם אותה לידע שופע/נשלף. מה היית ממליצה לעשות איתה כדי להתקדם.
הקושי שאת מתארת, לדעתי, מורכב מכמה דברים. בשביל להצליח לקלוט צבעים ומספרים וכנ"ל אותיות ומספרים
נדרשים יכולות קוגניטיביים שונים שהמוח מפעיל,כמו קלט -קליטת החומר, בו נדרשים מיומנויות שונות עיבוד -
הדרך בו המוח מפענח את האינפורמציה שקלט העיבוד נעשה בשני צדדי המוח, האונה הימנית והשמאלית, שניהם נחוצים, האחד בשביל לשים לב לכל הפרטים, הצד השני לחבר לשלם, לראות את המכלול כשהעיבוד נעשה באופן יעיל, ואוטומטי הילד יקלוט בלי בעיה צבעים, אותיות,מספרים וכו
אצל הילדה שלך המוח מתקשה להגיע לאוטומטיות ולכן צריכה המון המון שינון עד שהדברים מתיישבים לה בזכרון
מה אני ממליצה?
לדעתי הילדה צריכה עזרה מקצועית, לפתח את האזורים החלשים (שתארתי כאן) כדי לאפשר למידה תקינה ללא צבירת פערים בלימודים!
אני מציעה לך לקבוע פגישת אבחון איתי כדי לדייק ולשים אצבע מה הגורם המדויק לקושי שאת חווה ולהתחיל לאמן ולחזק את המוח כבר מעכשיו!
את יכולה להתחיל לשחק במשחק שמפתח מאוד את המוח "סודוקו ראשון שלי"
תסבירי לילדה את הכללים של המשחק ושימי לב אם היא יכולה להבין את ההוראות ולשחק במשחק לפי הכללים.
אפשר לאבחן הרבה בהתבוננות בילד שמשחק ולראות את היכולות שלו שבאות לידי ביטוי וגם את החולשות שאותם קריטי לפתח (אם היא עוד לא בכתה א', יש לך הזדמנות פז לצמצם פערים עוד לפני המורכבות של בית ספר ולימודים)

מאחלת לך המון הצלחה! כאן בשבילך נחמי
מה עושים עם ילדה (כיום בת 6) שמגיל קטן מאוד מחפשת אוכל כל הזמן.
האוכל הוא סוג של מענה רגשי בשבילה. הוא גם משמש כתעסוקה.
ניסית להגביל את זמני האוכל וחשבתי שזה עובד יופי (ארוחת צהריים, בשעה שלוש ממתק, בחמש ארוחת ערב ואין אוכל בשעות אחרות). אבל אז גיליתי שהילדה לוקחת בלי רשות ומחביאה לעצמה ממתקים, לא אוכל כמובן...
כעת אני שואלת גם על עניין השקר וגם על עניין האוכל תודה.
לכל התנהגות של ילד יש סיבה. הילדה לא אוכלת כל הזמן ללא סיבה, את בעצמך כותבת שזה מענה רגשי בשבילה האם ניסית לתת מענה רגשי אחר?
אם זה משמש תעסוקה, האם נתת לה תעסוקה אחרת? ילד משועמם יכול לנסות להעסיק את עצמו עם אוכל
כשרואים התנהגות "לא תקינה" אצל ילדינו, אנחנו באופן אוטומטי רוצים לשנות את הילד
להחזיר אותו לתלם, להתנהגות תקינה אבל אי אפשר באמת לשנות מישהו אחר את רואה שזה לא באמת עבד לך, לסדר לה סדר יום שמתאים לך
מה שאני רוצה להציע לך זה
1. לשים לב מה מפריעה לך בהתנהגות הזאת? מה את מרגישה כשאת רואה אותה מחפשת אוכל כל הזמן? מה את חושבת עליה ?
יכול להיות שתמצאי אצלך את התשובות לבעית האכילה שלה
2. תצרי זמן איכות עם הילדה כל יום לכמה דקות תשחקו ביחד, תטיילו, תפטפטו, תציירו ביחד כל דבר שמהנה אותך ואותה תהיי משוחררת ונוכחת כשאתם ביחד
ובקשר ל"גניבות" הקטנות- לדעתי אל תעשי מזה שום עסק בכלל! תעשי קודם עבודה קטנה פנימית עם עצמך אם לא תראי שינויים, נחשוב ביחד מה עוד אפשר לעשות
מוזמנת לכתוב לי מה עלה מההתבוננות שלך פנימה מה את מבינה... מה השתנה...
מאחלת לך בהצלחה ואשמח לשמוע ממך (אפשר באישי)
איך אני מעודדת ילד מופנם לשתף יותר?
ילד צריך לדעת שהוא יכול תמיד לספר להוריו כל דבר, כל מה שהוא מרגיש
ואיך הוא ידע וירגיש את זה?
כשהוא מספר לנו משהו, תמיד נכיל, נבין את המקום שלו ונראה אמפתיה
לא משנה מה הוא מרגיש, זה לגיטימי בכל מצב
לא ניכנס עכשיו מה נעשה בשלב הבא
אבל בשלב ראשון כשילד מספר לנו משהו, חשוב שהוא ידע וירגיש שאנחנו איתו ומקשיבים לו זה מתכון ממש טוב לעודד ילד לספר ולשתף אותנו
חשוב גם לא לחפור לילד ולהציק לו בשאלות כשהוא מוכן לספר, להיות שם בשבילו
ולהיזהר מביקורת או שיפוטיות או נסיון לתת עצות ללמוד רק להקשיב, עם כל הלב, זה אמנות שמצריך לימוד
אל תהיי בלחץ מזה שאינו משתף, הילד מרגיש את זה וזה עלול לסגור אותו יותר תבני את האמון ביניכם לאט לאט
ובעז"ה תראי שהילד מחזיר אמון ויתחיל לשתף אותך, בהצלחה רבה
מתענינת במענה לגילאי העשרה+, האם רלונטי גם לגביהם אימון באמצעות משחק?
ואם כן אשמח לקבל המלצות על משחקים טובים מומלצים לאימון מוחי התנהגותי.
בהערכה ותודה על ההתייחסות והתכנים המקצועיים שתמיד מחכימים.
כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן כמובן שאפשר תמיד לפתח את המוח
השאלה כמה שיתוף פעולה יש מהמתבגרים שלנו 🙂
יש להם מלא עיסוקים, חברות, טלפונים. אם את יכולה להושיב אותם על משחק - מעולה!
יש הרבה משחקים שמחולקים גם לגילאים קטנים וגם מאתגרים את הגדולים, צריך רק לבדוק במשחק שכתוב עד גיל 99, אם זה באמת נכון...
כמה דוגמאות למשחקים - סודוקו למבוגרים, תשבצים, בלוק ביי בלוק (חברת סמארט גיימס), שחמט, טנגרם
מה התכוונת לאימון מוחי התנהגותי? כל התנהגות בא מהמוח...את מתכוונת למשהו ספציפי?)
התחברתי לשאלה של הילד עם החוסר טקט ולא הבנתי איך מתקדמים הלאה עם התשובה
הגישה שלי זה לפתח את האזור החלש במוח באמצעות משחק.
זה לא ללמד אסטרטגיות ודרכים חיצוניות איך להתנהל נכון עם החברה. גם זה מאוד חשוב ויעיל
אבל אני מתמקדת בשורש הבעיה - שיושב במוח ומפעילה אותו דרך אימון
הצד הימני אחראי בין השאר על ראיית התמונה הכוללת ,הקונטקסט, הרגש והאינטואיציה, הבנת קודים חברתיים,
ניואנסים וקריאה בין השורות של סיטואציות והבנת הבדלי מעמדות והיררכיה, הבנת מסרים, לספר רצף של מהלכים, הבנת הוראות ותפיסת הרעיון המרכזי.
מתוך כל התחומים שכתבתי כאן, עליהם אחראי המוח הימני , מובן שאת האזור הזה בדיוק צריך לפתח!
אתן דוגמא למשחק שמגרה את הנוירונים שיפעלו בצד ימין: "קוד הצבע".
המטרה היא לסדר שקפים בצורה כזאת שיצרו את התמונה המופיעה בדגם. זה כמו חידה: לא רואים את כל החלקים בשלמותם, לפעמים רק חלק קטן ולא בצורתו השלמה.
בשביל להצליח לחקות את הדגם, צריך יכולת תכלול והבנת השלם מתוך החלקים החלקיים שרואים.
אם נשליך את היכולת הזאת לחיים - הבנת קודים חברתיים אינם דברים מלומדים, אלא צריך לקלוט אותם בעזרת יכולת התכלול, והחיבור של אחד ועוד אחד באופן אינטואיטיבי.
ילד בן 8 שהתקשה מאד בקריאה, סוף סוף מתחיל לעלות על הגל בקריאה,
אך כשכותב אי אפשר לפענח מה כותב גם בזכות הכתב ובעיקר בזכות האותיות שבוחר לדוג לחפש= לחפצ וכד
בתהליך רכישת הקריאה נדרשים כמה מיומנויות קוגניטיביות
אחת מהן זה היכולת הפונונלוגית - היכולת"לפרק" את המילה להברות ועוד יותר, לאותיות ותנועות לפי הדוג' שהבאת,
נדמה לי שלילד יש קושי ביכולת לרדת לפרטים ודיוק בפרטים ולכן גם התקשה ברכישת הקריאה
אפשר לאמן את המוח באזור האחראי לכך על ידי משחק חוויתי שבדרך גם יחזק ויפתח את יכולת הפונולוגית: חרוזי גהוץ - הילד יעתיק דגם מחרוזים .
זה ידרוש ממנו מאמץ בדיוק בצד החלש שלו וגם יפתח שם את המיומנות הנדרשת.
ראיתי שכתבת שילד בן 3 כבר אמור לדעת צבעים
ואם הוא עדיין מתבלבל מה היית ממליצה לעשות איזה מיומנות שכלית כדאי לפתח אצלו?
ילד שלא מכיר צבעים בגיל 3 זה לא מראה שיש לו בעיה כן כדאי לשים לב לפתח יכולות שונים שיעזרו לו לרכוש שפה ומושגים יותר בקלות אני ממליצה לעבוד ב2 מישורים 1.לפתח את הערנות המרחבית 2.לפתח חשיבה 2 מרכיבים אלה חשובים להתפתחות שפה בגיל הרך בשביל לפתח ערנות למרחב אפשר לתת תרגיל כזה: להקפיץ בלון באוויר ולשמור שלא יפול לרצפה. לתרגל עד שהילד מגיע ל20 "הקפצות" ואפשר לעלות יותר לקפוץ לתוך חישוק ברגליים צמודות בלי לגעת בחישוק. לעלות רמה ולקפוץ לתוך חישוק ,אחורנית... ללכת על קו ישר מסורטט על הרצפה (אפשר עם דבק חשמל) קדימה ואחורה, בלי לסטות מהקו 2. משחק שמפתח חשיבה - צבע צורה כמות של חברת "יצירה" מתכונת של 3 צבעים -- במשחק פטריות שמכניסים לחורים קטנים אני אסביר ב2 מילים מה אני מתכוונת בפיתוח חשיבה: שהילד יחשוב לפני שמניח את הצורה (לפי הדגם) או את הצבע הנכון במתכונת כך הוא מפתח את יכולת החשיבה והתרכזות לפני פעולה - "סוף מעשה במחשבה תחילה" אם את רוצה לדעת יותר איך לפתח את החשיבה ועוד אזורים חשובים במוח את מוזמנת להצטרף לתוכנית ליווי לאמהות . את מקבלת כלים פרקטיים וישומיים לקדם ולהעצים את הילדים ולמנוע קשיים בעתיד. בהצלחה רבה נחמי
הילדה שלי לא יודעת מה שמלמדים אותה בגן
מה לעשות?
ילדים בגן יושבים בדרך כלל ב"ריכוז" ומקשיבים למה שהגננת מלמדת. שם קורא רוב הלמידה הפרונטלית. כמובן שיש עוד הרבה סוגי גירויים בגן והילדים לומדים דרך ערוצים נוספים. בישיבה במעגל עם קבוצה תוך כדי הקשבה לחומר חדש, נצרכים יכולות שונים שעוזרים לילד להתרכז ולעקוב אחר דברי הגננת. אחד מהם זה מיומנות של קשב. זה היכולת להתמקד בדבר אחד ולהכיל גירויים נוספים בו זמנית. הילד צריך מידה מסוימת של ערנות מרחבית, כדי שהוא יוכל לשים לב למרחב שלו ולא יהיה מוסח מדברים נוספים מסביבו או מרוכז יותר מדי בגירוי אחר בסביבתו. היכולת הזאת במוח היא יכולת מתפתחת ונרכשת ומצופה מילד בגן להצליח בכך. אם הילד לא מספר כמעט מהנלמד בגן, יתכן שהמיומנות הזאת חלשה ואינה מפותחת מספיק. ניתן לפתח ולאמן את המוח ולרכוש את היכולות החשובה הזאת.
הבן שלי בן שלוש מתבלבל בין צבעים, זה תקין?
ילד בן 3 עוד יכול להתבלבל בצבעים, אך רוב הילדים כבר רכשו את המסוגלות הזאת בגיל 3.
הרבה אמהות שאלו אותי את השאלה הזאת. לדעתי הכרת הצבעים לא כל כך קריטי, הילד בשלב מסוים ידע את כל הצבעים...
בעיני יותר חשוב הסיבה. מה הסיבה שילד לא קולט בזריזות ובקלות את הצבעים.
מנסיון ראיתי שלילד יש עוד דברים שאינו קולט בקלות.
הילדה שלי בת שנתיים לא שולטת בצורות בסיסיות
כמו מרובע ומשולש, אני אמורה לדאוג?
ילדה בת שנתיים לא אמורה לזהות צורות עדיין
הילדה שלי מתקשה לשבת יותר מ-5 דקות ברצף על הכסא,
אני לא יודעת לאן ללכת איתה
ילדה בת 5 יכולה כבר לשבת על מטלה או להקשיב לריכוז או להעסיק את עצמה למשך זמן ארוך יותר ( כ20 דק').
ילד שלא יושב יותר מ5 דק', מרגיש "קוצים" וצורך לקום או להפסיק את מה שהוא עסוק בו, זה מראה על טווח ריכוז קצר.
זו יכולת קוגניטיבית שאינה מפותחת כראוי. אפשר לפתח ולהאריך את טווח הריכוז על ידי אימון של המוח והגדלת היכולות שלו.
הילד שלי מספר הכל בלי טקט, לא יודעת אם תואם שלב התפתחותי
ילדים או מבוגרים שחסר להם טקט, חסר להם בעצם יכולת קוגניטיבית שקשורה למיומנויות תקשורתיות.
הפעילות של מוח ימני חלש, יכולת התכלול שלהם לקויה, הם אינם מבינים מצבים וסיטואציות בצורה נכונה והתגובה שלהם לא מותאמת תמיד למצב.
כדאי לבדוק אם מדובר בלקות כדי לטפל בעניין. אפשר לקדם ילדים ולעזור להם לרכוש התנהגות מתאימה במיוחד בגיל צעיר כשהמוח גמיש ומשתנה
הבת שלי יודעת יידיש ועברית והרבה פעמים אומרת משפטים מעורבבים ב-2 השפות,
נראה שאין לה שפת אם מוחלטת, מה כדאי לעשות?
כדאי שכל דמות שקשורה לילד תדבר עם הילד בשפה אחת.
הילד מסוגל לקלוט כמה שפות אך חשוב להקפיד לא לערבב 2 שפות יחד.
אבא יכול לדבר שפה אחת, אמא בשפה אחרת וגננת אפילו עוד שפה.

עברת על כל השאלות, ועוד לא מצאת תשובה לשאלה שלך?
מוזמנת לשאול את נחמי!